ITunes 4.9 recension

Fördelar

• Nya podcastfunktioner
  • det är gratis.

Nackdelar

• Inte lämpad för uppringda anslutningar.

Vår dom

Tack och lov är iTunes fortfarande gratis så uppdateringen är en enkel sak. Det är dock en nedladdning på 9,9 MB, så de som fortfarande är uppringda kanske vill vänta, även om podcasting är något som inte är riktigt lämpat för långsamma anslutningar eftersom filerna vanligtvis är ganska stora.

Den senaste versionen av Apples program för musikjukebox och nedladdning lägger till stöd för podcasting, en ny typ av tidsförskjuten amatörradio. Fram till släppet av iTunes 4.9 har podcaster vanligtvis laddats ner via en podcasting-klient, som iPodder eller iPodderX. Nu är iTunes och podcasting ett. Det här är vad du kan förvänta dig när du söker efter poddsändningar i iTunes.

iTunes ändras Applikationen har nu en Podcast-ikon inklämd mellan biblioteks- och radioikonerna i den vänstra källrutan. Ungefär som avsnittet Köpt musik som innehåller nedladdningar från iTunes Music Store, podcasterna område listar alla poddar du har prenumererat på, tillsammans med deras tid, releasedatum och beskrivning.

Det är i det här området som podcastpreferenser kan justeras – hur ofta man ska leta efter nya avsnitt, vilka man ska ladda ner och hur många avsnitt man ska behålla. Du kan till exempel leta efter nya poddar varje timme, varje dag, varje vecka eller manuellt. Du kan också ställa in iTunes att ladda ner alla avsnitt eller bara det senaste (eller inte göra något när nya avsnitt är tillgängliga). Du kan välja att behålla alla ospelade avsnitt, de senaste avsnitten, ett visst antal avsnitt eller alla dina poddar. Det finns också en knapp för att ställa in vilka podcaster som ska kopieras till din iPod.

En stor skillnad med Podcast-sidan från resten av iTunes Music Store är att Köp-knappen har ersatts med en Prenumerera-knapp. Även om poddsändningar nu lever i landet med betalda nedladdningar av musik, kan de fortfarande laddas ner gratis.

Om du vill prova poddsändningar innan du prenumererar på dem klickar du bara på podcastens titel, ungefär som du skulle klicka på en låttitel i iTunes Music Store, för att höra ett 30-sekundersutdrag. Skillnaden här: du kommer att höra en stream av hela podcastavsnittet.

Apple har delat upp sina podcasterbjudanden i kategorier – allt från konst och underhållning till resor. Det finns också podcast-specifika kategorier, som ljudbloggar, offentlig radio och talkradio. Genom att klicka på en av dessa kategorier skapas en trepanelsvy av Genre/Kategori/Underkategorier som kommer att vara bekant för alla som har spenderat hur mycket tid som helst på att bläddra i andra delar av iTunes Music Lagra.

Som med andra iTunes Music Store-erbjudanden är podcaster sökbara efter podcaster eller podcastnamn; det finns ett sökfält till vänster på podcastsidan. Sökfältet i det övre högra hörnet av iTunes Music Store-fönstret (bilden till höger) söker bara efter podcast när du är på sidan Podcasts; under fältet finns en beskrivning av "Search Podcasts" istället för den vanliga "Search Music Store".

iTunes 4.9 vs. iPodderX Så hur klarar sig iTunes 4.9 mot några av de andra poddsändningsklienterna? Tja, efter att ha använt iPodderX, skulle jag säga att det är en förbättring, om inte av någon annan anledning än att det eliminerar behovet av en annan applikation. I iPodderX var du tvungen att välja vilka podcaster du skulle prenumerera på; när klienten uppdaterade nya podcasts öppnade den iTunes för att överföra dem från Mac till iPod.

iPodderX fungerar bra, men den har ett mycket rörigt gränssnitt, med fyra fönster över den enda applikationen, visa podcastlistor, listan över filer att ladda ner, det valda filnamnet och ett stort fönster för visning anteckningar. Apples ansträngning har ett enklare gränssnitt, även om det kan ta en sida från iPodderXs bok och införliva showanteckningarna direkt i iTunes. För närvarande måste du hoppa till en podcasts webbsida för att hitta programanteckningarna. Den enda informationen om en viss podcast som du får är namn, datum och kanske en ledtråd i beskrivningsfältet. Men iTunes låter dig förhandsgranska (eller till och med lyssna på hela programmet) innan du väljer att prenumerera på en viss podcast – en funktion som iPodderX inte erbjuder.

Skickar in en podcast Att lägga till din podcast till mixen är också enkelt. Klicka bara på knappen Publicera en podcast på podcastsidan. Det tar dig sedan till en sida där du kan skriva in RSS-flödet till din podcast eller en ny podcast du skickar.

Klicka på fortsätt och du blir ombedd att ange ditt Apple-ID. Därefter kommer iTunes att ta bort ditt RSS-flöde för information om författaren och beskrivningen av podcasten som den automatiskt kommer in i. Du kan också välja en kategori för podcasten som ska sparas under. Klicka sedan på Publicera.

Att få upp en podcast på iTunes Music Store är en stor sak för podcastare. För till skillnad från iPodderX verkar det inte finnas något sätt för lyssnare att manuellt lägga till flöden till iTunes Music Store. De kan bara prenumerera på de flöden som iTunes redan känner till. För närvarande är en av de största podcastkatalogerna Podcast Alley. Det kan vara trevligt att se en länk till den platsen om Apple hamnar efter uppdateringar av nya podcaster.

• Apr 19, 2023
  • 81
  • 0